torsdag 21 april 2011

Orsak och konsekvens

Den här dagen har inte varit speciellt ball måste jag erkänna å allt började igår...

Försäkringskassan ringde mig igår och hade vissa problem med mina sjukskrivningspapper osv. Dessutom hade de fått felaktiga uppgifter från min arbetsgivare om att jag inte skulle ha jobbat full tid i somras. Vilket jag visst gjorde, å mådde skit för det =(. Så nu vet jag inte ens om jag får ut en enda krona för hela hösten och vintern =(. Känns rent ut sagt förjävligt om jag ska vara helt ärlig, å det finns inget jag kan göra eller det är inte ens mitt fel. Utan allt handlar om att något yttrat sig utan att kolla efter i pappren vad som gällde först =(. Så denna oron gör inte så gott i min kropp, som man kan förstå såhär idag.
Vaknade idag och kände mig inte så jättekass men det blev sämre och sämre ju fler minuter dagen gick. Framåt halv elva var jag riktigt kass i överkroppen, sprang på toa och spydde stup i kvarten pga värken =(. Vågar ju inte heller ta för mycket smärtstillande pga graviditeten så det är väl bara att stå ut och bita ihop just nu. I skrivande stund har jag enorm värk i hela överkroppen och det har även börjat i höfterna, så framåt kvällen har det väl spridit sig ännu längre ner är jag rädd. Räknar med att vara totalt kass imorgon, vilket innebär att jag knappt kan gå, inte kan ta mig upp ur sängen på egen hand, knappt kan ha kläder på kroppen och en ständig molande och huggande värk att jag knappt står ut. Detta bidrar till en rätt så rejäl ångest idag, vill verkligen inte må så imorgon, orkar inte. Det gör ont att skriva här oxå, rejält ont, men jag måste få ur mig allt på något sätt. Den här förbannade sjukdomen önskar jag inte ens min värsta fiende även om en del hade mått bra av att känna hur jag mår bara några minuter ibland. Folk har så svårt att förstå det som inte syns, och det syns ju inte att jag är sjuk. Det som inte syns finns inte enligt många människor tyvärr, därför möts man alltid av misstanke och misstro. Detta i sig är enormt påfrestande, å att alltid behöva förklara sig gör ju inte att man bli bättre.
Jag får ont av att någon tar på mig en vänlig klapp på axeln kan ibland göra att jag knäar =(, en kram kan ibland vara outhärdlig. Oftast mår jag dock bra av en mjuk smekning på axeln istället för den där klappen som man brukar få, eller en bra dag så är inte kramar så otäcka heller ;). Sämre dagar är det dock bättre att hålla sig på lite avstånd för bara att nudda mig kan kännas som ett slag. Tröttheten jag bär med mig dagligen hör oxå till, å den är konstant, jag sover MYCKET men vaknar aldrig utsövd. Sover dåligt på nätterna även om jag är jättetrött. Jag vaknar flera gånger varje natt vilket gör att jag sällan kommer ner i riktig djupsömn å därmed aldrig får den där totala vilan.
Tänkte lista en del av mina symptom för er som inte redan vet:
  • Extrem och oändlig trötthet.
  • Konstant värk i större delen av kroppen, en värk som ofta flyttar sig från ett ställe till ett annat.
  • Dåligt närminne, så bli inte alltför arg om jag glömmer bort saker, jag kan oftast inte hjälpa det. Det är inte så att jag inte bryr mig om dig eller att jag skiter i något jag kommer helt enkelt bara inte ihåg =(
  • Kroniskt depression, går regelbundet till psykolog för att hålla det i schack.
  • Yrsel, kan en del gånger oxå bero på mitt mycket låga blodtryck.
  • Irritabilitet, så ja mitt dåliga humör har ofta med min sjukdom att göra ;)
  • Ljuskänslighet, går ofta med solglasögon vid sol eller snö
  • Luktkänslighet, har problem med starka parfymdofter framförallt
  • Ljudkänslighet, vissa ljud irriterar mig till tusen vissa dagar.
  • Feberkänsla, känns ofta som om jag är påväg att bli sjuk.
  • Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter, har haft både astma och får ibland hjärtklappning
  • Ofrivilliga muskelryckningar, inga stora grejer tack och lov
  • Kalla fingrar och tår, fryser ALLTID på vintern
  • Infektionskänslighet, ofta sjuk i diverse infektionssjukdomar.
  • Svullnadskänsla, speciellt i händer och fingrar eller handleder samt fotleder.
  • Överrörlighet i många av mina leder.
  • Stresskänslighet, blir nästan alltid dålig av negativ stress.
  • Magsår/katarr, har mycket ofta problem med magen både av vanlig magkatarr men dessvärre oxå periodvis magsår.
Det här var en del av alla symptom jag har på min fibromyalgi dessvärre finns det en del till som jag inte kommer ihåg just nu =) eller så vill jag helt enkelt inte berätta de ;).


I övrigt så har det varit en mysig eftermiddag med min underbara dotter, vi tog en fika ute i stallet tillsammans med underbara Linda. Å sen har vi mest myst i solen =).


Thinis fick ha lite semester idag å det var nog välbehövligt efter skoning igår och daglig motion sen i fredags =). Får försöka jobba henne lite mer imorgon igen =). Däremot måste jag kontakta en kiropraktor till henne för hovslagaren upptäckte en sak igår som jag inte alls lagt märkte till, hon har slitit sina bakskor väldigt ojämt. Mao hon har sparat sitt vänstra bakben rejält. Något måste altså störa henne, men vad?? Så imorgon ska jag försöka ringa en kiropraktor för att kolla över henne =).


Nä nu ska jag vara snäll mot min kropp å vila en stund, värken är mer eller mindre outhärdlig just nu =(.


Ta det glassigt!! / Åza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar