fredag 15 april 2011

Hemma igen!

Ja så var vi hemma igen efter ett par späckade dagar i skaraborg =).

Vi åkte iväg uppåt i tisdags eftermiddag å tog oss ett stopp i Jönköping på vägen, dels för att ta en glasspaus och dels för att jag behövde köpa en grej på Charlies. Framme i Tidaholm och på TidaCom vad vi vid 17 tiden tror jag, då provade Nova lite skor och fick sig två par =). En annan provade en del oxå och lånade hem ett par över natten för ordentlig provning under kvällen =). De satt som en smäck, så de inhandlades såklart dagen efter tillsammans med två par till haha.

Onsdagen var en ganska så smockfull dag måste jag erkänna. Vi gav oss av från Gälleberg och mor och fars hus vid halv nio på morgonen å styrde kosan mot Hornborgasjön och Trandansen =). Nova som aldrig sett så mycket tranor förut och framförallt inte på så nära håll blev alldeles till sig =). Även om det började tunna ut med fåglar så var det en hel del iaf. Vädret var väl dock inte på vår sida just vid den här tiden. Det regnade småspik och blåste som bara den så det var ruggigt kallt. Att se glädjen i Novas ögon och höra hennes förtjusning gjorde dock att det spelade kvitta och jag bara njöt =).

Överlycklig liten tjej

En hel drös med tranor

Högtflygande

Tre flygande tranor =)

Fågelskådaren

Tranor igen

Kikare kan vara bra att ha när de är långt bort

Mera tranor =)
På vägen hem från Trandansen beslöt vi oss för att åka och kika på Gudhems klosterruin oxå när vi ändå körde förbi. Jag är ju uppväxt bara några mil härifrån men jag har banne mig aldrig varit uppe där innan. Det var riktigt intressant och nästan lite andaktsfullt att gå omkring i de här gamla ruinerna och läsa på alla skyltar vad som hade hänt i de olika rummen. Riktigt häftigt faktiskt. Fanns dessutom ett källarrum som var helt intakt och dit ner knallade Nova ner ENSAM först utan att tveka, rakt ner i ett kolsvart rum! Tuff liten tjej det där.

På väg ner i källarutrymmet =)

Nästan hela ruinen

En korridor

Nova kikar i ett gammalt fönster

Drottning Katarina Sunesdotter

Vigvatten skålen intakt =)

Nova kollar i det stora altarrummet

Här ligger 17 - 18 abbedissor begravda, kändes lite märkligt att gå där måste jag erkänna

Innetrappan nere i källarrummet var ju naturligtvis blockerad

Källarrummet under gästhuset =)
Efter Gudhem körde vi via Falköping och fikade lite på Systrarnas=), mycket gott som vanligt.

Fikapaus ;)
Sen besökte farmor och farfars grav för att plantera lite blommor =). Är grymt imponerad av mig själv att jag klarar av att göra det nu, för mindre än ett år sen gick det inte alls. Jag bröt ihop långt innan jag kom nära kyrkogården å det tog mig totalt 11 år innan jag faktiskt klarade av att gå dit första gången sen farfar begravdes. Ja om man inte räknar gången då farmor begravdes då vill säga. Nu är det andra gången jag var där och jag avled inte idag heller, men oj vad jag saknar de. Finns inte ord och det gör ont i hjärtat av att stå där och se deras namn på gravstenen =(.

Påskliljorna planterade jag och Nova på min älskade farfar och farmors grav

Sen åkte vi hem till Tidaholm igen å intog lunch tillsammans med mor och far på jobbet som jag och fadern var och inhandlade på Gatuköket innan =). De har ju så fasligt gott mos där så det var en riktig höjdarmåltid =), en äkta HTHV = en hamburgertallrik med hälften av varje som då för er som inte fattar är hälften mos och hälften pommes =).

Eftermiddagen spenderades i "stan" med att prova klänning för bröllopen vi ska på i sommar, men jag var lite skeptiskt till det jag hittade tyvärr. En BH lyckades jag dock hitta som inte skaver mig som alla andra jag har nu.
En fika intogs tillsammans med min fd svägerska Lena och det var underbart mysigt. Var evigheter sen vi lyckades få till en träff, har ju inte sett henne sen innan hon fick barn, å då föddes hennes dotter för över ett år sen!! Illa är det.
Vid 18 styrde vi bilen åter mot Gälleberg för att äta lite mat och promenera en stund med hundarna å sen bara ha mys med familjen resten av kvällen =).

Imorse tog vi återigen en promis med hundarna och Nova var med på cykel =). Duktig liten tjej e hon för hon stannar när man säger till och hon jobbar som en liten vilde i uppförsbackarna =). Hon e väldigt glad i sin cykel vill jag lova =).

Full fart

Stolt tjej

Finaste ungen!!
Sen körde vi hemåt vid 13 tiden å stannade på vägen till på A6 för att kolla in lite klänningar till mig. Fanns väl inte så vansinnigt mycket som passar till en gravidmage dessvärre=(. Sen blev nästa paus Värnamo för att ta en liten glass =). Väl hemma var det bara att byta om på Nova för att sticka till hennes ridlektion =). Lika duktig som vanligt var hon å jag är så stolt över att vara hennes mamma =). Sen fick Thinis lite uppmärksamhet oxå innan vi åter for hemåt för att bara ta det lugnt här hemma ikväll =). Det har vi förtjänat efter de här dagarna ;).

Matlagning och sen mys är det som gäller nu så:

Ta det glassigt!! / Åza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar